S T A T U T
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 28 W SOSNOWCU
Podstawę prawną opracowania niniejszego statutu stanowi w szczególności Art.102 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U z 2017 r. poz. 59)
§ 1
Postanowienia ogólne
1. Nazwa przedszkola:
Przedszkole Miejskie Nr 28 w Sosnowcu zwane dalej „przedszkolem”
2. Rodzaj przedszkola:
Publiczna placówka oświatowa - przedszkole ogólnodostępne. Przedszkole jest nieferyjną placówką oświatową.
3. Siedziba przedszkola:
Samodzielny budynek przedszkolny położony w Sosnowcu
przy ulicy Kruczkowskiego 9, 41-200 Sosnowiec
4. Nazwa i siedziba organu prowadzącego:
Organem prowadzącym jest Gmina Sosnowiec,
Al. Zwycięstwa 20, 41-200 Sosnowiec
5. Organem nadzoru pedagogicznego jest
Śląski Kurator Oświaty w Katowicach,
ul. Powstańców 41a, 40-024 Katowice
6. Przedszkole używa 2 pieczęci:
Przedszkole Miejskie nr 28
ul. Kruczkowskiego 9
41-200 Sosnowiec
Tel/fax. 32 266 52 42
Regon 271509251 NIP 644-332-61-98
Gmina Sosnowiec
41-200 Sosnowiec, Al. Zwycięstwa 20
NIP 644 345 36 72
Przedszkole Miejskie nr 28
ul. Kruczkowskiego 9
41-200 Sosnowiec
§ 2
Cele przedszkola
wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
1. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
2. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
3. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
§ 3
Zadania przedszkola
wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno--pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju.
2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 4
Sposób realizacji zadań przedszkola
z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
1. Sposób realizacji zadań przedszkola odbywa się poprzez odpowiedni dobór treści, metod i organizacji pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej, uwzględniający potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka, a w szczególności:
1) Stosowanie zadań dla dzieci w sytuacjach naturalnych;
2) Organizowanie zajęć o atrakcyjnych dla dzieci treściach, z zastosowaniem różnorodnych form i metod pracy;
3) Stawianie zadań dostosowanych do rzeczywistych potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci;
4) Organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązaniu przez dzieci różnorodnych kontaktów społecznych oraz wyrażaniu własnych emocji, myśli i wiedzy w różnorodnej twórczości własnej werbalnej, plastycznej, ruchowej, muzycznej;
5) Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
6) Ukazanie dzieciom piękna języka ojczystego oraz bogactwa kultury i tradycji narodowej i regionalnej;
7) Upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagadnień ochrony środowiska;
8) Prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka;
9) Zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku;
10) Uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka, zapewnienie dzieciom równych szans rozwoju, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesu;
11) Tworzenie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągnięcia celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie;
12) Rozwijanie wrażliwości moralnej, kształtowanie postaw moralnych obywatelskich zgodnie z ideą pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
13) Kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym;
14) Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych uczuć i przeżyć;
15) Rozwijanie wrażliwości estetycznej;
16) Tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej;
17) Zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju psychicznego i fizycznego;
18) Poznanie zasad bezpiecznego postępowania, wdrażanie do zachowań prozdrowotnych i proekologicznych.
§ 5
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz
w czasie zajęć poza przedszkolem
1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a
w szczególności:
1) Nauczyciel i woźna oddziałowa zapewniają bezpośrednią i stałą opiekę nad grupą dzieci w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
2) Personel przedszkola zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
3) Przedszkole stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp
i ppoż.,
4) Nauczyciele współpracują z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultację
i pomoc psychologa, pedagoga, logopedy i lekarza.
2. W grupie najmłodszej jest zatrudniona dodatkowa osoba – pomoc nauczyciela, której obowiązkiem jest wspomaganie nauczycielki w sprawowaniu opieki.
3. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci.
§ 6
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo
1. Do przyprowadzania i odbierania dzieci mają prawo rodzice, prawni opiekunowie oraz pisemnie (według określonego wzoru) wskazane osoby przez rodziców.
2. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę pełnoletnią.
3. W sytuacji szczególnej, gdy rodzice lub prawni opiekunowie nie mogą odebrać dziecka z przedszkola w danym dniu, mają obowiązek upoważnienia na piśmie pełnoletniej osoby, która w tym dniu ma zabrać dziecko z przedszkola.
4. Upoważnienie powinno zawierać pełne dane, w tym numer i serię dowodu osobistego lub PESEL osoby odbierającej i wyrażone na piśmie powinno zostać złożone przez rodziców (opiekunów) u nauczyciela danej grupy lub u dyrektora przedszkola.
5. W przypadku nie odebrania dziecka do godziny 1700 nauczyciel powinien niezwłocznie powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu przybycia rodziców.
6. W przypadku, gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów), nauczyciel powiadamia o tym dyrektora/wicedyrektora przedszkola a następnie najbliższy Komisariat Policji w celu ustalenia miejsca pobytu opiekunów dziecka, a gdy jest to niemożliwe przekazuje dziecko do Policyjnej Izby Dziecka. W tej sytuacji sporządza się protokół, który podpisują świadkowie zdarzenia.
7. Spóźnienia dziecka rodzice powinni zgłaszać osobiście lub telefonicznie w danym dniu do godziny 8.45.
8. Przedszkole może odmówić wydania dziecka, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (tj. osobie pod wpływem alkoholu lub środków odurzających).
9. O każdej odmowie wydania dziecka niezwłocznie powiadomiony jest dyrektor lub jego zastępca. W takiej sytuacji przedszkole zobowiązane jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
10. Prośby rodziców (prawnych opiekunów), dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców lub opiekunów muszą być poparte stosownymi orzeczeniami sądowymi.
§ 7
Formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami
1. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
1) Przestrzeganie niniejszego statutu;
2) Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców dotyczące funkcjonowania rodziców w przedszkolu;
3) Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez osobę upoważnioną przez rodziców zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
4) Terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;
5) Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu dłuższych niż 2 tygodnie;
6) Niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
7) Zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci sześcioletnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego;
8) Zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
9) Wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka;
10) Inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.
2. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
3. Rodzice mają prawo do:
1) Zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno – wychowawczej;
2) Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka;
3) Uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać;
4) Uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy, wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną.
4. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu ok. 3 razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
5. Formy współdziałania z rodzicami to pomaganie rodzicom w opiece nad dzieckiem i jego wychowaniem poprzez:
1) zebrania grupowe,
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem,
3) kąciki dla rodziców,
4) zajęcia otwarte,
5) strona internetowa przedszkola.
§ 8
Organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola, wicedyrektor przedszkola
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców
2. Dyrektor przedszkola w szczególności:
1) Kieruje działalnością przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz.
2) Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3) Sprawuje opiekę nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne.
4) Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
5) Wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w punkcie 4 niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
6) Przewodniczy Radzie Pedagogicznej przedszkola, przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej przedszkola oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku zebrania.
7) Przedstawia Radzie Pedagogicznej przedszkola do 31.08 każdego roku szkolnego wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
8) Decyduje o wydatkowaniu środków finansowych będących w jego dyspozycji i odpowiada za ich właściwe wykorzystanie.
9) Dba o powierzone mu mienie.
10) Współpracuje z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną w zakresie statutowych zadań przedszkola.
11) Opracowuje arkusz organizacyjny przedszkola.
12) Dokonuje oceny pracy nauczyciela oraz nadaje w drodze decyzji administracyjnej stopień awansu zawodowego dla nauczyciela kontraktowego.
13) Powołuje komisję, która rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe między organami przedszkola.
14) Powierza stanowisko wicedyrektora.
15) Decyduje jako kierownik zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
c) występowania w sprawach odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
16) Podejmuje decyzje o zawieszaniu zajęć na podstawie odrębnych przepisów.
17) Może skreślić dziecko z listy wychowanków nie objęte obowiązkiem szkolnym w następujących przypadkach:
a) nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej dwa tygodnie, po wcześniejszym powiadomieniu rodziców,
b) opinii nauczyciela prowadzącego, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub lekarza stwierdzającego, iż dziecko wymaga indywidualnej opieki i jego zachowanie zagraża innym dzieciom,
c) uzasadnienie i tryb odwoławczy podejmują się zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego.
18) Dopuszcza przedszkolne programy nauczania.
19) Podejmuje decyzje zakończenia udzielenia pomocy dzieciom w zajęcia dydaktyczno – wychowawczych i specjalistycznych na wniosek rodziców lub nauczyciela prowadzącego zajęcia.
20) Prowadzi dokumentację przedszkola.
21) Wyraża zgodę na realizację obowiązku przedszkolnego poza przedszkolem.
22) Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
23) W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go wicedyrektor.
24) Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a dyrektorem.
3. Rada Pedagogiczna:
1) Za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają wszyscy pracownicy przedszkola niezależnie od zajmowanego stanowiska zarówno w budynku przedszkola, na terenie ogrodu jak i w czasie wyjść poza teren przedszkola.
2) Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do zapewnienia wychowankom oraz pracownikom bezpiecznych warunków pracy i nauki podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych.
3) Tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno – wychowawczych dzieci, powinien być ustalony z uwzględnieniem równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia i różnorodności zajęć w każdym dniu.
4) Budynek przedszkola oraz przynależny do niego teren i urządzenia powinny odpowiadać ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadać urządzenia przeciwpożarowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, teren przedszkola powinien być ogrodzony i powinien mieć zabezpieczenie uniemożliwiające dzieciom wyjście bezpośrednio na jezdnię.
5) Urządzenia sanitarne w pomieszczeniach powinny być sprawne oraz utrzymane w należytej czystości.
6) Pomieszczenia przedszkolne zgodnie z obowiązującymi normami powinny posiadać właściwą wentylację, oświetlenie, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową.
7) Stoliki, krzesełka i inny sprzęt przedszkolny powinien być dostosowany do wzrostu dzieci.
8) Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia powinny być często wietrzone.
9) W salach zajęć temperatura powinna wynosić co najmniej + 15°C, przypadkach niemożności zapewnienia w salach temperatury, o której mowa powyżej, dyrektor może zawiesić czasowo zajęcia po powiadomieniu organu prowadzącego.
10) Jeżeli miejsca, w których mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nich urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel jest zobowiązany nie dopuścić do zajęć lub je przerwać, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.
11) Nauczyciele powinni być przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy, BHP oraz ppoż.
12) Przy wyjściu (wyjeździe) dzieci poza teren przedszkola w obrębie tej samej miejscowości dla zapewnienia opieki dla 25 dzieci powinno być przydzielonych dwóch opiekunów.
13) Przy wyjeździe dzieci poza miejscowość powinien być zapewniony jeden opiekun dla 10 dzieci.
14) Przy korzystaniu z miejskich środków lokomocji opieka powinna być zwiększona
w zależności od potrzeb.
15) Opiekun wycieczki zobowiązany jest sprawdzić stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania oraz po przybyciu do przedszkola.
16) Zabrania się prowadzenia wycieczki podczas burzy, śnieżycy lub gołoledzi.
17) W celu zapewnienia poprawy bezpieczeństwa dzieci na drogach publicznych, przedszkole powinno prowadzić w czasie zajęć systematyczną pracę nad zaznajamianiem ich z przepisami ruchu drogowego.
18) Z chwilą przekazania dziecka przez pracownika przedszkola rodzicom, prawnym opiekunom dziecka lub osobie uprawnionej, całkowita odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka spoczywa na rodzicach, opiekunach lub osobach pełnoletnich.
§ 9
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Obsługę finansowo - księgową przedszkola zapewnia Miejski Zespół Obsługi Placówek Oświatowo - Wychowawczych w Sosnowcu.
4. Podstawą gospodarowania finansami w przedszkolu jest plan finansowy, którego projekt przygotowuje dyrektor placówki.
5. Wybór i dopuszczenie do użytku programu wychowania przedszkolnego.
6. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programów wychowania przedszkolnego wybranych przez nauczycielki poszczególnych grup z zestawu programów i zatwierdzonych decyzją dyrektora na pierwszym spotkaniu Rady Pedagogicznej w nowym roku szkolnym.
7. Na wniosek rodziców w przedszkolu może być prowadzona nauka religii dla dzieci zgodnie z odrębnymi przepisami. Dzieci innego wyznania mają zapewnioną opiekę pedagogiczną w czasie prowadzenia katechezy.
8. Jednostka czasu zajęć dla nauczyciela w przedszkolu wynosi 60 minut.
9. Czas zajęć wychowawczo-dydaktycznych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi od 3-4 lat - około 15 minut,
2) z dziećmi od 5-6 lat - około 30 minut,
3) dopuszcza się czas trwania zajęć dodatkowych do 60.min
10. Sposób planowania pracy nauczyciela odbywa się na podstawie:
1) Rocznego planu pracy dydaktyczno – wychowawczej;
2) Planu współpracy z rodzicami;
3) Kalendarium działań dydaktycznych;
4) Planów miesięcznych.
11. Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
1) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola.
2) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
3) Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
4) Pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu udzielają nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
5) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
6) Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
7) Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają nauczycie oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.
8) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
a) rodzicami dzieci;
b) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
c) placówkami doskonalenia nauczycieli;
d) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
e) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
9) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:
a) dziecka;
b) rodziców dziecka;
c) dyrektora przedszkola;
d) nauczyciela wychowawcy lub specjalisty prowadzących zajęcia z dzieckiem;
e) pielęgniarki środowiskowej lub higienistki;
f) poradni;
g) asystenta edukacji romskiej;
h) pomocy nauczyciela;
i) pracownika socjalnego;
j) asystenta rodziny;
k) kuratora sądowego;
l) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
10) W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
a) zajęć rozwijających uzdolnienia;
b) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
c) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
d) porad i konsultacji.
11) W przedszkolu, szkole i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
12) W przypadku gdy mimo udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogiczne w przedszkolu, nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia w przedszkolu, dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców dziecka występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.
13) Szczegółowe zasady funkcjonowania pomocy psychologiczno – pedagogiczne w przedszkolu regulują odrębne przepisy.
§ 10
Czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola,
w uzgodnieniu z radą przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola – z radą rodziców;
1. Dzienny czas pracy przedszkola, oddziałów jest zgodny z arkuszem organizacji przedszkola.
2. Przerwy w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej.
3. Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:00 do 17:00
(11 godziny).
4. W zależności od potrzeb środowiska czas pracy przedszkola może ulec zmianie.
5. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora.
6. Realizacja podstawy programowej we wszystkich oddziałach odbywa się w godzinach od 8:00 do 13:00 (5 godzin).
7. Jednostka czasu zajęć dla nauczyciela w przedszkolu wynosi 60 minut.
8. Czas zajęć wychowawczo-dydaktycznych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
§ 11
Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący
1. Przedszkole organizuje wyżywienie dla wychowanków tj. śniadania, II śniadania obiadu.
2. Koszty wyżywienia w przedszkolu pokrywane są przez rodziców (prawnych
opiekunów).
3. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez ministra edukacji narodowej.
4. Wysokość opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą rady miasta.
5. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola, zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z prezydentem miasta.
6. W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności.
7. Pracownicy przedszkola korzystają z wyżywienia pokrywając 100% odpłatności.
8. Wszystkie uregulowania dotyczące odpłatności za przedszkole reguluje umowa cywilno-prawna zawierana z rodzicami (prawnymi opiekunami) przez dyrektora.
9. W przedszkolu opłacie podlegają świadczenia wykraczające poza podstawę programową ustalone przez Radę Miejską w drodze uchwały.
§ 12
Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z:
a) zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
b) współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do
znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale
i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
c) planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno - wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
d) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych
dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,
e) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;
1. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli:
1) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – opiekuńczej i dydaktycznej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
2) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem podczas wycieczek i spacerów itp.;
3) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (opiekunów prawnych) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
4) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
5) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (nauczyciele dzieci sześcio lub pięcioletnich, których rodzice zdecydują o posłaniu ich do szkoły w wieku 6 lat);
6) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
7) stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania;
8) organizowanie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno
– pedagogiczną, zdrowotną i inną na podstawie uzyskanej zgody rodziców;
9) planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
10) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
11) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
12) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej powierzonego oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami;
13) realizacja zaleceń dyrektora lub osób kontrolujących;
14) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym i rekreacyjno-sportowym.
2. Do kompetencji wicedyrektora należy:
1) współkierowanie i nadzorowanie bieżącej działalności wychowawczo-dydaktycznej przedszkola;
2) przygotowywanie wspólnie z komisjami powołanymi przez Radę Pedagogiczną projektu planu rozwoju, planu pracy przedszkola, harmonogramu zajęć oraz innych;
3) planów wymaganych przez władze oświatowe;
4) składanie okresowych sprawozdań;
5) przygotowywanie przydziału czynności nauczycieli na bieżący rok szkolny;
6) współdecyduje o organizacji zajęć dodatkowych;
7) sprawowanie nadzoru pedagogicznego i dokonywanie oceny nauczycieli oraz pozostałych pracowników;
8) kontrolowanie i nadzorowanie przebiegu awansu zawodowego nauczycieli;
9) organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli;
10) prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
11) obserwowanie pracy nauczycieli zgodnie z opracowanym szczegółowym;
12) harmonogramem obserwacji;
13) kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego dzieci sześcioletnich;
14) nadzorowanie bezpieczeństwa wycieczek przedszkolnych i zajęć w terenie oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu;
15) dysponowanie i ponoszenie pełnej odpowiedzialności za środki finansowe przedszkola w przypadku nieobecności dyrektora;
16) w czasie nieobecności dyrektora przedszkola przejmuje wszystkie czynności wynikające z jego zakresu obowiązków oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz;
17) pełni rolę przewodniczącego komisji wypadkowej;
18) w przypadku nieobecności dyrektora i wicedyrektora przedszkola zastępuje go inny nauczyciel, wyznaczony przez organ prowadzący.
3. Szczegółowy zakres zadań logopedy:
1) przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dziecka,
2) diagnoza logopedyczna dzieci,
3) prowadzenie terapii logopedycznej,
4) prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców,
5) współudział w zajęciach na zasadzie obserwacji uczestniczącej w celu ustalenia form
6) pomocy w oddziaływaniach wobec dzieci,
7) wspieranie działań profilaktycznych i wychowawczych nauczyciela, pomoc w opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka,
8) organizowanie szkoleń dla nauczycieli przedszkola,
9) mobilizowanie możliwości i potencjału rodziny oraz wspieranie jej działań wychowawczych,
10) współpraca z poradnią psychologiczno- pedagogiczną oraz innym poradniami, specjalistycznymi w zakresie konsultowania metod i form pomocy udzielanej dzieciom,
11) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
12) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci,
13) logopeda ma prawo do korzystania w swojej pracy z pomocy merytoryczno– metodycznej ze strony dyrektora oraz rady pedagogicznej, a także wyspecjalizowanych.
4. Szczegółowy zakres zadań pracowników administracyjno – obsługowych obejmuje:
1) intendent: zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt, nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielania norm żywnościowych dzieciom i personelowi, sporządzanie jadłospisów, prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami, sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkolnego, załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkolnego (remonty, konserwacje), uczestniczenie w ogólnych zebraniach z rodzicami, naradach roboczych, znajomość HACCP,
2) inspektor BHP: przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzeganie przepisów i zasad bhp przez pracowników przedszkola, inicjowanie i popularyzowanie na terenie przedszkola problematyki BHP,
3) kucharz: przyrządzanie punktualnie zdrowych i pełnowartościowych posiłków, przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru i dbałość o racjonalne ich zużycie, prowadzenie magazynu podręcznego, utrzymywanie powierzonego sprzętu kuchennego i dbałość o czystość pomieszczeń kuchennych, branie udziału w ustalaniu jadłospisów przestrzeganie zasad HACCP,
4) pomoc kuchenna: pomaganie kucharzowi w przyrządzaniu posiłków, utrzymywanie w czystości kuchni, sprzętu i naczyń kuchennych, załatwianie zleconych czynności związanych z zakupem i dostarczeniem produktów,
5) pomoc nauczyciela: spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków, poleconych przez dyrektora i nauczyciela danego oddziału oraz innych wynikających z rozkładu czynności w ciągu dnia, utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach, rozbieranie i ubieranie dzieci przed wyjściem na dwór, sprawowanie opieki podczas ćwiczeń gimnastycznych, sprawowanie opieki podczas spacerów
i wycieczek, sprawowanie opieki podczas zabiegów higieniczno – sanitarnych, czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci od momentu odbioru od rodziców i doprowadzeniu ich do sali zajęć oraz z sali do rodziców,
6) woźna oddziałowa: dbałość o dobro dziecka, współpraca z nauczycielem w procesie wychowawczo - opiekuńczym, utrzymywanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach, utrzymywanie w stanie używalności powierzony sprzęt, podawanie posiłków, rozbieranie i ubieranie dzieci przed wyjściem na dwór, sprawowanie opieki podczas ćwiczeń gimnastycznych, sprawowanie opieki podczas spacerów i wycieczek, sprawowanie opieki podczas zabiegów higieniczno–sanitarnych, czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci od momentu odbioru od rodziców i doprowadzeniu ich do sali zajęć oraz z sali do rodziców,
7) konserwator: pilnowanie mienia przedszkola, utrzymywanie czystości na powierzonym odcinku, prowadzenie nadzoru nad całym obiektem, dokonywanie bieżących napraw i konserwacja maszyn, sprzętu i urządzeń,
8) inspektor do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy: przeprowadzanie kontroli warunków pracy przedszkola oraz przestrzegania przepisów BHP przez pracowników, inicjowanie i popularyzowanie na terenie przedszkola problematyki BHP.
5. Wszystkich pracowników obowiązuje:
1) troska o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dziecka w przedszkolu,
2) reagowanie na dostrzeżone sytuacje lub zachowania wychowanków stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa,
3) niezwłoczne powiadomienie dyrektora lub jego zastępcy o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach mających znamiona demoralizacji, przestępstwa lub stanowiących zagrożenie zdrowia lub życia wychowanków,
4) zwrócenie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola a także ogrodu, zapytanie jej o cel pobytu i odpowiednie postępowanie,
5) reagowanie na wszystkie, nawet najdrobniejsze przejawy naruszenia przez dzieci zasad zachowania, dyscypliny, w szczególności na przemoc fizyczną, agresję, używanie wulgarnych słów i zwrotów, wulgarne gesty.
§ 13
Prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów
1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka a w szczególności prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktyczno- opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
4) poszanowania jego godności osobistej,
5) opieki i ochrony,
6) poszanowania jego własności,
7) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
8) akceptacji jego osoby.
2. Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy przedszkolaków, nie objęte rocznym przygotowaniem przedszkolnym, w następujących przypadkach:
1) zaległości z tytułu odpłatności powyżej dwóch miesięcy, za wyjątkiem dzieci objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym,
2) nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej dwa tygodnie, po wcześniejszym powiadomieniu rodziców,
3) jeżeli pobyt dziecka zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu danego dziecka oraz innych dzieci.
4) w uzasadnionych przypadkach / dotyczy również dzieci objętych rocznym przygotowanie przedszkolnym/ jeśli w wyniku działań podjętych przez przedszkole nie uda się dojść do kompromisu, albo realizowane z dzieckiem zajęcia nie przynoszą pożądanych efektów i rodzice nie współpracują z przedszkolem w poprawie sytuacji (np. podjęcia terapii, nie wywiązania się z zaleceń Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, nauczyciela) to, na wniosek nauczyciela i opinii Rady Pedagogicznej lub rodzica/prawnego opiekuna dziecko może:
a) zostać przeniesione do równoległej grupy wiekowej
b) przebywać w przedszkolu tylko w trakcie realizacji Podstawy Programowej (tj.8.00- 13.00)
5) Decyzja dyrektora przedszkola jest decyzją administracyjną.
6) W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków lub ograniczenia czasu pobytu dziecka w przedszkolu w ramach Podstawy Programowej dyrektor na wniosek nauczyciela i opinii Rady Pedagogicznej zobowiązany jest:
a) przedstawić decyzję na piśmie
b) zawiadomić rodziców/prawnych opiekunów o podjętej decyzji.
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia, jednocześnie tracą moc postanowienia Statutu z dnia …....... z późń. zm.
Data uchwalenia: ................
Rada Pedagogiczna: